Veckobrev 2007-11-20

tisdag 20 november 2007 12:15, Scandic Star Hotel Aniaraplatsen 8,Sollentuna Centrum Box 202 19123 Sollentuna

Sollentuna Tureberg Rotaryklubb

Veckobrev

Möte: 2007-11-20

Närvarande 20

Gäster från andra klubbar 2

Gäster 1

President: Karl-Evert Wannberg

Information

Tisdagsmötet med årsmötet 11 december börjar kl 1300 och – observera - jullunchen som Scandic Star Hotel bjuder på samma dag, börjar kl 1130. Kom ihåg att anmäla dig på nästa tisdagsmöte.

Solvallabesöket äger rum onsdag 28 november. Gratisbuss från Centralen.

Lotteriet med dryckesgåva från Göran Svensson vanns av Jan Hallman och inbringade 520 kronor som kommer att skickas till Baan Chivit Mai.

Dagens föredrag

Göran Svensson, medlem i vår klubb 1991-2002, och nu för tiden mycket aktiv i den engelskspråkiga klubben Nicosia Aspelia, berättade engagerat om klubbens verksamhet och om Cyperns historia och om hur livet artar sig på ön i våra dagar. Klubben i Nicosia arbetar med många intressanta projekt: En stipendiefond delar ut 10 stipendier à 35000 kronor per år, klubben har köpt en välutrustad bil till polisens strävan att bekämpa narkotikamissbruk m m. Nicosiaklubben har 60% kvinnliga medlemmar vilket är unikt.

Göran berättade initierat om de strider och konflikter som präglar ön och fortfarande delar Cypern i två. Turkiet har 45000 soldater på ön vilket ger låsta gränser. EU kräver en lösning men Göran ser ingen sådan i nära framtid.

Likväl får man ett intryck av att cyprioter på båda sidor är relativt välmående.

Förutom att sälja trävaror spelar Göran gitarr med två andra och leder också en damkör med åtta deltagare.

Avslutningsvis utbyttes – under sedvanliga högtidliga former – klubbstandarder.

Antecknat av John Skår